Definice: Curriculum je obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení.
(Průcha J., Pedagogický slovník, 1998)
Školní vzdělávací program ke stažení [PDF]
Obsah školního curricula
- Pedagogická koncepce MŠ
- Skryté curriculum
- Formální curriculum
- Třídní curriculum
- Pedagogické metody
- Hodnocení
- Spolupráce
Pedagogická koncepce MŠ
- Vychází z práva každého dítěte na výchovu a vzdělání
- Je zaměřena na výchovu předškolního dítěte ke zdravému způsobu života a k vytváření podmínek pro tělesnou, duševní a společenskou pohodu. Škola pracuje podle programu Mateřská škola podporující zdraví. Od 8. 12. 1998 je zařazena do projektu „Zdravá mateřská škola“.
- Hlavním prostředkem výchovy a vzdělávání je hra a prožitkové učení.
- Podmínkou uskutečňování koncepce je spolupráce všech zúčastněných: dětí, rodičů, pedagogického i provozního personálu, zřizovatele a dalších sociálních a odborných partnerů.
Skryté curriculum
Materiální podmínky
- hračky a pomůcky jsou přístupné dětem, jsou viditelné v otevřených skříňkách
- v MŠ je dostatek podnětných hraček (zastoupená škála her pro všechny věkové skupiny v každé třídě)
- v MŠ je dostatek výtvarného materiálu (pomůcky a materiál používaný každodenně je ve třídách, zásoba v kabinetě)
- dostatečně je vybavená tělocvična
- nabídka pomůcek pro spontánní pohybové aktivity ve třídách je dostatečná
- nabídka knih pro děti je obnovována
- děti dostávají dostatek jídla dle svých potřeb
- je zajištěn pitný režim
- každé spící dítě má svoji postýlku, může si donést hračku na spaní
- odborná literatura je průběžně doplňována
Organizační podmínky
Organizace průběhu dne
(neměnná je pouze doba jídla, ostatní činnosti je možné aktuálně upravit)
- 6:30–8:30 scházení dětí, volná hra, řízené činnosti
- postupně 8:45 až 9:15 svačiny všech tříd
- 9:30 komunitní kruh, strukturované činnosti zaměřené na rozvoj osobnosti dítěte v oblasti biologické, psychologické, interpersonální, sociálně kulturní, environmentální
- 11:30–12:00 oběd dětí ze II. patra
- 12:00–12:30 oběd dětí z I. patra
- postupně od 12:15 ukládání ke spánku, poslech četby, vyprávění příběhů a pohádek, zpěvu ukolébavek v ložnicích u nespících dětí: relaxace, poslech četby, pokračování v činnostech postupné vstávání do 14:00 v ložnici ve 2. patře
- do 14:15 v ložnici v 1. patře a v přízemí
- postupně od 14:15–14:45 svačina
- po svačině volná hra, nabízené činnosti, rozcházení dětí
Dodržování společných pravidel
- umožňování dětem pokračovat v rozestavěných stavbách a rozehraných hrách
- třídy jsou „dílny“
- ve třídách je dostatečný prostor a čas pro tvorbu dětí
- děti po ukončení činnosti po sobě uklízí použité pomůcky, odpadky
- všichni se snažíme odpad třídit na papír, plasty, sklo, hliník
- své výtvory mají všechny děti nárok vystavit
- u výtvorů rozlišujeme, co si vezmou děti domů a o co se podělí a proč
- každá věc však má své místo (hry, hračky, výtvarný materiál, papírové kapesníky, atp.)
- v pátek s dětmi uklízet hračky a pomůcky na třídách, třídit k sobě, dávat na stejné místo
- děti pouze oznamují, když jdou na toaletu
- po použití toalety děti splachují, myjí se,
- před a po jídle, po znečištění se děti myjí, splachují
- děti rozlišují prostor vymezený pro pohyb, pro stavby, tolerují stavby a výtvory ostatních
- při samostatném pobytu v tělocvičně a na chodbách respektují dohodnutá pravidla
Profesionalita pedagogických pracovníků
Učitelka je nositelem filosofie MŠ a záleží hlavně na ni, zda se naplní curriculum MŠ.
- Snaží se sama u sebe rozvíjet ZŽS
- Vzdělává se v oborech, které jí pomáhají realizovat vzdělávání a výchovu svěřených dětí
- Profesní zájem o každé dítě, jeho pozorování, konzultace s jeho rodiči, diagnostika každého dítěte.
Diagnostika dítěte odráží jeho vývoj tělesný, psychický a sociální. Případně je vypracován individuální výchovný plán.
Formální curriculum
Poslání naší MŠ
Chceme, aby děti v naší MŠ prožívaly radostné dětství ve společenství kamarádů, v prostředí, které je přizpůsobené jejich vývojovým zvláštnostem a potřebám, pod vedením lidí, kteří mají osobnostní i profesionální předpoklady k tomu, aby spolu s rodiči dětí zajistili podmínky pro maximální rozvoj osobnosti každého dítěte na podkladě jeho věkových i individuálních zvláštností s ohledem na jeho minulost, přítomnost i budoucnost, na zásadách zdravého životního stylu.
Závazným dokumentem, kde jsou vyjádřeny kompetence člověka žijícího ZŽS je kniha Miluše Havlínové a kol. Curriculum podpory zdraví v mateřské škole. Tímto materiálem se učitelky řídí.
Třídní curriculum
Třídní curriculum sestavují spolu učitelky, které slouží na jedné třídě.
Jeho obsah tvoří činnosti a aktivity, jimiž dochází k naplňování vzdělávacích záměrů v jednotlivých oblastech. Většinou dochází k naplňování několika záměrů najednou, i určité jejich míry podle individuálních a věkových zvláštností a potřeb dětí. Z těchto potřeb, úrovně dosažených záměrů, které se odrážejí v diagnostice jednotlivých dětí a tím i celé skupiny, vychází při plánování činností. Na obsah a motivaci učitelky využívají konkrétních situací, ke kterým dochází v jejich třídě, při současném životě dětí. Obsah se týká: ročních období, svátků, nové situace: začal jsem chodit do MŠ, mám nové kamarády, jedeme na výlet, jdeme do Prahy, přijelo divadlo, tatínek má jinou práci, narodil se mi bráška, byl jsem v nemocnici… atd. s tím, že učitelka se snaží maximálně vytěžit ze zážitku dětí (tzv. situační plánování).
Součástí třídního kurikula jsou i tradice MŠ: oslavy narozenin, Vánoční koncert, oslava Vánoc, Oslava Velikonoc, Oslava Svátku matek, Oslava Dne rodiny, rozloučení s předškoláky, školní výlety.
Třídním kurikulem je plán na období 5 až 21 dní, časové období, jak dlouho je realizován je dáno naplněním obsahu a dokončením činností. Do plánu, který má tvar kruhu a jehož obsah je rozdělen na 5 částí. Každá část = jedna oblast: biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální. Při rozhodování, do které oblasti činnost učitelky napíší, je rozhodující záměr, který se touto činností naplňuje.
Plán má kruhovou formu proto, že všechny oblasti spolu vzájemně souvisejí, činnosti prolínají a žádná oblast není nadřazená druhé. Všechny jsou stejně důležité.
Třídní curriculum a výsledky vzdělávání svěřených dětí jsou zcela v kompetenci třídních učitelek.
Pedagogické metody
Při výběru pedagogických metod a obsahu nabízených činností vychází učitelka z 8 principů ITV:
- nepřítomnost ohrožení
- smysluplný obsah
- možnost výběru
- přiměřený čas
- obohacené prostředí
- spolupráce
- okamžitá zpětná vazba
- dokonalé zvládnutí
Hodnocení
Učitelka si píše poznatky o naplňování třídního kurikula přímo do současného plánu po straně, vychází z nich při dalším plánování. Při hodnocení se řídí výsledky pozorování jednotlivých dětí i sociálními vztahy a problémy celé skupiny. Sleduje evaluátory k jednotlivým vzdělávacím záměrům.
Spolupráce
Spolupráce s rodiči
V roce 1991 byl založen Spolek přátel mateřské školy, Praha 8, Sokolovská 182. Jeho posláním je podporovat činnost školy nad rámec, který jí poskytuje obec a stát, popularizovat dobré výsledky práce školy na veřejnosti a působit zejména mezi rodiči dětí školy ve smyslu podpory realizace filozofie školy.
Spolupráce se ZŠ
Spolupracujeme s nejbližší základní školu ZŠ Palmovka (návštěvy předškoláků v ZŠ, společné vánoční zpívání, Den dětí…)
Spolupráce s partnery
Státní zdravotní ústav, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Zdravotníci s.r.o., Mrkvička – Metodika a realizace komplexní ekologické výchovy pro mateřské školy, Asociace pro předškolní vzdělávání – Správná hračka, ak. mal. Tatiana Svatošová – autorka loga a výtvarných prvků v MŠ.